راهنماي يادگيري علوم

راهنماي يادگيري علوم

سوم راهنمايي و تكميلي

 

 

 

1- معرف فنل فتالئین(بی رنگ)

0/1 گرم پودر فنل فتالئین را در 60 سی سی الکل اتانول حل کرده وبا آب مقطر به حجم 100 سی سی می رسانیم ودر شیشه قهوه ایی رنگ قطره چکانی استفاده می کنیم. 

این محلول برای شناسایی بازها می باشد که به رنگ ارغوانی در می آید .

2- محلول تورنسل (بنفش رنگ)

0/5 گرم از آن را در مقدار کمی آب مقطر حل کرده و سپس حجم را به 100 سی سی می رسانیم و در شیشه قطره چکانی بی رنگ استفاده می کنیم . ( اگر محلول را صاف کنیم بهتر است) این محلول برای شناسایی بازها و اسیدها به کار می رود .که در محیط اسیدی به رنگ قرمز پوست پیازی در می آید و در محیط بازی به رنگ آبی در می آید . 

3- محلول متیل اورانژ( هلیا نتین نارنجی رنگ)

0/2 گرم آنرا در مقداری آب مقطر حل کرده وحجم آن را به 100 سی سی می رسانیم ودر شیشه قطره چکانی استفاده می کنیم . این محلول در محیط اسیدی به رنگ قرمز کم رنگ در می آید و در محیط بازی به رنگ زرد روشن در می آید .

4- محلول کلوئیدال نشاسته ( چسب نشاسته)

یک گرم پودر نشاسته را در آب جوش حل کرده وتا 0/5 لیتر با آب مقطر رقیق نموده وآن راصاف می کنیم . در شیشه قطره چکانی بی رنگ استفاده می کنیم . اگر 2یا3 بلور فنل به آن اضافه کنیم این محلول را مدت ها     می توان نگهداری کرد .

5- محلول لوگل

20 گرم یدید پتاسیم را در 80 سی سی آب مقطر حل کرده وبعد 10 گرم از بلور های ید جامد به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا حل شود ودر شیشه قهوه ایی رنگ استفاده می کنیم . این محلول برای شناسایی نشاسته و رنگ آمیزی برش های گیاهی کاربرد دارد .

6- بلودومتیلن

0/5 گرم پودر متیلن بلو را در یک لیتر آب مقطر حل می کنیم . محلول بدست آمده بافت های چوبی را آبی می کند.برای رنگ آمیزی مخاط دهان نیز می توان از آن استفاده کرد . 

7- برم تیمول بلو

0/5 گرم برم تیمول بلو را در 500 سی سی آب مقطر حل کنید سپس یک قطره آمونیاک به آن اضافه نمایید تا رنگش آبی تیره شود. محلول برای شناسای گاز دی اکسید کربن کاربرد دارد . این محلول در محیط اسیدی به رنگ زرد در می آید . 

8- معرف بندیکت

 173 گرم سیترات سدیم را در 800 سی سی آب مقطر حل کنید . 100 گرم کربنات سدیم به آن اضافه کنید . محلول حاصله را صاف کنید. حجم محلو ل صاف شده را با آب مقطر به 850 سی سی برسانید .  18گرم سولفات مس را در 100 سی سی آب مقطر حل کنید وبه تدریج به محلول اول اضافه کنید. اکنون حجم را با آب مقطر به 1000 سی سی برسانید. این محلول برای شناسایی گلوکز بکار می رود به این ترتیب که حجم های مساوی از معرف و محلول گلوکز را با هم مخلوط کرده و حرارت می دهم که به رنگ آجری در می آید .

9- معرف بیوره

چهار گرم سود را در 500 سی سی آب مقطر حل نموده سپس 3 گرم سولفات مس به آن اضافه کنید بعد 5 گرم یدید پتاسیم به محلول اضافه نمایید . محلول فوق برای شناسایی پروتئین ها بکار میرود که با این ماده به رنگ بنفش در می آید .

10- کشت پارامسی

مقداری یونجه را در ظرفی خیس کرده ودر حرارت آزمایشگاه قرار دهید بعد از 3  الی 4 روز موجودات کوچکی بنام پارامسی در ظرف بوجود می آیند . لازم به ذکر است که در ظرف نباید بسته باشد .

11- کشت مخمر

یک گرم پودر گلوکز را در 100 سی سی آب حل کنید بعد یک قاشق چایخوری خمیر ترش نان به محلول فوق اضافه کنید به مدت یک ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد نگهداری کنید بعد از سطح بالای آن برداشت کرده  روی لام بگذارید و زیر میکروسکوپ با درشت نمایی 100 جوانه زدن مخمر ها را مشاهده کنید . اگر یک قطره لوگل به لام بیفزایید کاملا" مشاهده می شوند .

12- پپسین

20 سی سی اسید کلریدریک غلیظ را در 300 سی سی آب معمولی حل کنید یک گرم پپسین را در 150 سی سی اسید رقیق شده فوق حل کنید ،محلول آماده است. این محلول شیره مصنوعی معده است . در دمای 37 درجه سانتیگراد جواب می دهد.

 


نویسنده: melika ׀ تاریخ: شنبه 19 بهمن 1390برچسب:فکر کنید ها, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , littlescientists.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com