راهنماي يادگيري علوم

راهنماي يادگيري علوم

سوم راهنمايي و تكميلي

عبارات درست و غلط را مشخص كنيد.
1) غلط
2) درست
3) درست
4) غلط
5) درست
6) غلط
7) غلط


گزينه صحيح را انتخاب كنيد.
 

1- جسمي كه الكترون اضافي دريافت مي كند بار .... و جسمي كه الكترون از دست مي دهد بار ... پيدا مي كند.

گزينه (ج)


2-با مالش دادن دو جسم متفاوت به يكديگر...
گزينه (د)

3-اگر يك ميله پلاستيكي را با پارچه پشمي مالش دهيم .
گزينه (ب)

 

4- الكتروسكوپي داراي بار منفي است. يك ميله پلاستيكي باردار به كلاهك نزديك مي كنيم. در اين صورت زاويه دو ورقه ي طلا الكتروسكوپ:
گزينه (الف)

دليل: ميله پلاستيكي داراي بار منفي است، بارهاي منفي يكديگر را دفع مي كنند در نتيجه زاويه بين دو ورقه طلايي الكتروسكوپ افزايش مي يابد.

 

 

5- در شكل مقابل، كره هاي فلزي با يكديگر در تماسند و جسمي در نقطه A قرار دارد. اين جسم .... است.
گزينه (ج)

6
- براي آنكه يك قطعه كوچك فلزي بدون باري Cا8-10×16 بار مثبت داشته باشد و بدانيم بار هر الكترون    Cا19-10×16 است، چه تعداد الكترون بايد به آن اضافه يا از آن جدا كرد؟
گزينه (د)
دليل: زيرا جسم داراي بار مثبت شود بايد الكترون از دست دهد.

 

7- جسمي با بار مثبت را به كلاهك يك الكترسكوپ خنثي نزديك كرده و بدون تماس با آن در كنارش نگه مي داريم ملاحظه می شود ورقه های الکتروسکوپ از هم باز شده اند در این حالت بار کلاهک و ورقه ها به ترتیب عبارتند از:
گزينه (ج)

 8- اگر يك ميله لاكي را با پارچه پشمي مالش دهيم و آن را به كلاهك يك الكترسكوپ كه بار مثبت دارد نزديك كنيم، چه اتفاقي در ورقه هاي آن مي افتد؟
گزينه (د)


9- بار كره ي بارداري +q است. اين كره را با يك كره بدون بار مشابه تماس مي دهيم و از يكديگر جدا مي كنيم، كدام جمله درباره كره ها درست است؟

گزينه (ج)

 

10- يك كره شيشه اي را از نقطه اي به يك پارچه مالش مي دهيم، بار ايجاد شده در شيشه:
گزينه (د)

11- ميله اي را به گلوله ي چوب پنبه اي كوچكي كه از نخ ابريشمي آويزان است نزديك مي كنيم. گلوله جذب ميله مي شود، در اين صورت مي توان گفت:

گزينه (د)

دليل: دو جسم که دارای بار های ناهم نام اند یکدیگر را جذب می کنند اما هر جسم بارداري می تواند جسم بدون بار را هم از (طریق القا) جذب کند

 

 

12- جسم گلابي شكل فلزي مطابق شكل روي پايه ي عايقي دارد به آن مقداري الكتريسيته ي منفي مي دهيم. كدام مطلب درست است؟

گزينه (ج)

 

13- دو جسم در اثر مالش به يكديگر، داراي بارالكتريكي مي شوند، در اين عمل:

گزينه (ج)

 

14- دو بار –q1 و +q2در مجاورت يكديگر قرار دارند. اندازه بار  q2 بزرگتر از q1 است. بار q3- را در چه نقطه اي قرار دهيم تا در حالت متعادل باقي بماند.

گزينه (الف)

دليل: برای آنکه باری متعادل باشد باید به آن دو نیرو هم اندازه در دو حهت مخالف وارد شود اگر بارq3 را در هر نقطه ای بین دو بار قرار دهیم به سمت q۳- کشیده می شود ولی اگر آن را خارج از دو بار و نزدیک بار کوچکتر قرار دهیم بر آیند نیروهای وارد بر آن صفر می شود

15- دو بار مشابه q2=+ q1+ مطابق شكل در كنار هم قرار دارند، بار q3+ را در كدام نقطه قرار دهيم تا در حالت تعادل باقي بماند

گزينه (ب)

دليل: شرط تعادل بار q3 این است که برآیند نیروهای وارد بر آن صفر باشد اگر بار q3+ را بین دو بار قرار دهیم از طرف این بار ها نیروی دافعه ای وارد می شود چون اندازه این نیروها مساوی است پس بار q3 متعادل می ماند


نویسنده: porsa ׀ تاریخ: یک شنبه 24 بهمن 1390برچسب:سوال هاي سال سوم راهنمايي, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , littlescientists.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com